OBIECTIVE ȘI ȚINTE LA NIVEL REGIONAL ȘI LOCAL
Creşterea calităţii educaţiei şi a formării prin TVET şi dezvoltarea produselor educaţionale pentru adulţi reprezintă o prioritate la nivel regional, conform PRAI, prioritate ce va fi realizată prin următoarele obiective:
- Dezvoltarea capacităţii de management în învăţământul profesional şi tehnic .
- Creşterea adaptabilităţii ofertei educaţionale la cerinţele pieţei muncii.
- Dezvoltarea parteneriatului social (pentru îmbunătăţirea calităţii în TVET) .
- Îmbunătăţirea serviciilor de consiliere şi orientare profesională pentru elevi şi adulţi
- Creşterea calităţii procesului educaţional în TVET prin realizarea de proiecte pentru dezvoltarea profesională a resurselor umane .
- Creşterea accesului la educaţie pentru grupurile vulnerabile şi combaterea excluziunii sociale.
Dintre concluziile mai importante rezultate din analiza ÎPT la nivel regional menţionăm:
-Din asumarea contribuţiei ÎPT la obiectivul strategic al UE pentru 2010 (Lisabona), se pot menţiona următoarele implicaţii pentru dezvoltarea resurselor umane, prin concentrarea cooperării europene în domeniul EFP în anii care au mai rămas până în 2020, în ce priveşte atingerea unor obiective strategice:
– realizarea în practică a învăţării de-a lungul vieţii;
– îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei ofertei de EFP şi a rezultatelor;
– promovarea echităţii şi a cetăţeniei active;
– stimularea inovării şi creativităţii, inclusiv a spiritului antreprenorial, la toate nivelurile de educaţie şi de formare profesională.
Din analiza contextului educaţional se desprinde necesitatea creşterii numărului de absolvenţi ai învăţământului secundar superior.
Din analiza indicatorilor de intrare rezultă necesitatea creşterii preocupării pentru diversificarea surselor de finanţare prin atragerea de resurse extrabugetare, prin desfăşurarea de activităţi de atragere de fonduri la nivel comunitar, prin proiecte de parteneriat cu agenţii economici şi prin accesarea fondurilor structurale care să contribuie la creşterea calităţii procesului educaţional. De asemenea organizarea şcolilor trebuie făcută pe verticală, trebuie să se reducă numărul de clase cu efective mici de elevi prin comasarea claselor de acelaşi profil / calificare profesională în cadrul aceleiaşi unităţi şcolare sau comasarea unităţilor şcolare de acelaşi tip din aceeaşi localitate.
Pentru dezvoltarea profesională a personalului didactic trebuie luate măsuri în ceea ce priveşte actualizarea competenţelor de specialitate cu accent pe noile tehnologii şi schimbările organizaţionale din
mediul economic. De asemenea, trebuie avute în vedere şi competenţele metodice şi cele aferente noilor calificări cerute pe piaţa muncii.
În ce priveşte resursele materiale şi condiţiile de învăţare, se impune modernizarea infrastructurii educaţionale şi de formare pentru şcolile identificate ca viabile, elaborarea de programe de dotare cu echipamente didactice de specialitate.
– Din analiza indicatorilor de proces se poate menţiona necesitatea creşterii gradului de acoperire şi a calităţii serviciilor de orientare şi consiliere cu privire la numărul de ore de consiliere / elev, numărul de elevi testaţi aptitudinal şi consiliaţi pentru o decizie informată în alegerea carierei, respectiv a traseului de pregătire, vizându-se potenţialii beneficiari de învăţare de toate vârstele şi din toate mediile.
Din analiza indicatorilor de ieşire se pot menţiona următoarele cerinţe cu semnificaţie şi pentru unitatea noastră şcolară:
– strategii care să permită optimizarea accesului la educaţie pentru elevii proveniţi din mediul rural şi cei proveniţi din medii dezavantajate;
– dezvoltarea unor instrumente financiare de sprijin care să permită participarea grupurilor vulnerabile la educaţie, formare şi diminuarea abandonului şcolar;
– creşterea ratelor de tranziţie la următorul nivel de calificare: – rata de absolvire în perspectiva 2020 să fie de cel puţin 85% a învăţământului secundar dintre cei în vârstă de 22 de ani;
– asigurarea accesului la formarea iniţială de nivel cât mai înalt, prin acordarea unor facilităţi de menţinere în sistemul de formare profesională iniţială a tinerilor proveniţi din mediul rural sau din grupuri vulnerabile şi flexibilizarea rutelor de reintrare în sistemul educaţional;
– asigurarea dezvoltării competenţelor cheie ca parte integrantă a tuturor proceselor de învăţare promovarea instruirii centrate pe elev, extinderea reţelei de servicii educaţionale pentru adulţi.
Din analiza indicatorilor de impact şi a ofertei TVET putem menţiona:
– necesitatea adoptării unui sistem unitar de monitorizare a inserţiei absolvenţilor prin încheierea de protocoale între ISJ şi AJOFM-uri, monitorizarea administrativă a inserţiei absolvenţilor prin parteneriatul ISJ – AJOFM, realizarea de proiecte privind inserţia absolvenţilor de către CJRAE de la nivelul judeţelor, compatibilizarea datelor din şomaj cu noile trasee şi finalităţi ale sistemului de educaţie şi formare profesională;
– realizarea periodic a unor sondaje în rândul absolvenţilor şi a angajatorilor care să vizeze inserţia profesională, gradul de utilizare a competenţelor şi alte informaţii utile privind finalităţile sistemului de educaţie şi formare profesională;
– creşterea numărului şi varietăţii ofertelor de educaţie şi formare, evaluarea sistematică a planurilor de şcolarizare la nivel local şi regional, din perspectiva relevanţei pentru cerinţele şi tendinţele de pe piaţa muncii, măsură corelată cu restructurarea reţelei şcolare.
În PLAI s-a propus ca obiectiv general creșterea calității educației și formării continue prin TVET și dezvoltarea ofertei educaționale pentru adulți, obiectiv care va fi realizat prin următoarele priorități:
Dezvoltarea capacității de management în ÎPT;
Creșterea adaptabilității ofertei educaționale la cerințele pieței muncii;
Dezvoltarea parteneriatului social și îmbunătățirea serviciilor de consiliere și orientare profesională;
Creșterea calității procesului educațional în TVET prin realizarea de proiecte pentru dezvoltarea profesională a resurselor umane;
Creșterea accesului la educație pentru grupurile vulnerabile și combaterea excluziunii sociale;
Dezvoltarea capacităţii de orientare şcolară şi profesională ;
Dezvoltarea parteneriatului ŞCOALĂ – COMUNITATEA LOCALĂ;
Prognoze sectoriale pe termen mediu şi lung;
Prevenirea şi reducerea abandonului şcolar;
Transfer de bune practici în TVET ;
Creşterea abilităţilor generale;
Eficientizarea reţelei şcolare
PRIORITĂŢI VIZATE DE ŞCOALA NOASTRĂ
- Dezvoltarea capacităţii de orientare şcolară şi profesională, adaptarea ofertei de formare profesională iniţială la cerinţele pieţei muncii şi a opţiunilor elevilor;
- Dezvoltarea parteneriatului Şcoală – Comunitate, Şcoală – Agent economic;
- Implementarea sistemului naţional de asigurare a calităţii şi promovarea cunoaşterii centrate pe elev;
- Dezvoltarea resurselor umane din unitate în vederea asigurării calităţii în formare;
- Modernizarea bazei didactice;
- Dezvoltarea sistemului informaţional şi utilizarea noilor tehnologii în predare;
- Prevenirea părăsirii timpurii a şcolii şi creşterea gradului de includere a elevilor cu CES (copii abandonaţi, monoparentali, bolnavi cronici, cu probleme de comportament şi dizabilităţi).
SCOPURI/ȚINTE STRATEGICE
Existenţa şcolii este justificatǎ de contextul educaţional şi comunitar.Trebuie sǎ avem în vedere ca dimensiune strategicǎ : modernizarea sistemului de educaţie pentru a da coerenţǎ parcursurilor şi opţiunilor individuale printr-o schimbare curricularǎ substanţialǎ, orientatǎ pe competenţe cheie ce trebuiesc dobândite în şcoalǎ, compatibile cu cerinţele noii economii a cunoaşterii.
Raportul misiune/obiective strategice:
În urma diagnozei mediului intern şi extern (analiza SWOT şi PESTE) existǎ urmǎtoarele stǎri
de fapt:
- un management cu unele disfuncţionalitǎţi în care:
- resursa cea mai importantǎ a unui învǎţǎmânt modern performant –elevii – este puţin valorificatǎ (numǎr mic de proiecte interne dezvoltate);
- sistemul de comunicare dintre diferite compartimente (director /cadre didactice/ elevi/ pǎrinţi) nu este pe deplin funcţional;
- diferite categorii de factori sociali (elevi, cadre didactice, cadrele didactice auxiliare şi nedidactice) funcţioneazǎ în micǎ mǎsurǎ ca o comunitate, ceea ce înseamnǎ cǎ sentimental identificǎrii cu colectivitatea, şi motivaţia pentru implicarea personalǎ în activitǎţi comune, coeziunea internǎ sunt slabe;
- rezistenţǎ la schimbare a unor cadre didactice, aplicarea unor tehnologii didactice învechite;
- raporturile cu comunitatea localǎ, faţǎ de mediu social şi economic sunt mai mult conjuncturale, rareori funcţionale şi
- sistemul de învǎţǎmânt centralizat pe niveluri ierarhice (M.E.C., Inspectoratele) nu oferǎ managerului unitǎţii şcolare libertatea de a lua anumite decizii privind gestionarea resurselor umane.
Raportul misiune/constrângeri financiare:
- finanţarea bugetarǎ a şcolilor se situeazǎ sub nivelul necesar unei activitǎţi performante,depinzând de nivelul de dezvoltare al societǎţii şi de politica partidului aflat la conducere .Pentru a face faţǎ constrângerii financiare, şcoala cautǎ în permanenţǎ noi
surse de venit (închirieri spaţii, sponsorizǎri, donaţii, proiecte).
- Salariile mici din sistemul de învǎţǎmânt preuniversitar determinǎ scǎderea motivaţiei cadrelor didactice pentru calitatea muncii prestate şi dorinţa de autoperfecţionare.
Pornind de la aceastǎ stare de fapt, şi analizând ,,puncele slabe,,ale mediului intern şi
,,ameninţǎrile,,identificate în mediul extern, este util sǎ formulǎm ca prioritǎţi strategice, pentru
perioada care urmeazǎ (2017-2021 ), urmǎtoarele ţinte (scopuri):
T1: Promovarea imaginii şcolii în comunitate, şi îmbunǎtǎţirea relaţiei şcoalǎ- familie, în cadrul procesului de dezvoltare instituţionalǎ.
Acest scop vizeazǎ realizarea unei noi imagini a şcolii ca centru de resurse educaţionale şi de
servicii oferite comunitǎţii.
T2: Prevenirea eşecului şcolar, prin promovarea unui învǎţǎmânt modern, inovativ, competitiv, care sǎ rǎspundǎ nevoilor de formare ale elevilor, la cerinţele pieţii muncii.
Ţinta strategicǎ aleasa se bazeazǎ pe buna formare a cadrelor didactice şi vizeazǎ inovaţii didactice pentru adaptarea la nevoile de dezvoltare personalǎ şi profesionalǎ ale elevilor, care este în strânsǎ corelaţie cu cerinţele angajatorilor de pe piaţa muncii.
T3: Dezvoltarea competenţelor de comunicare ale elevilor prin realizarea în şcoalǎ a unor discipline opţionale care se referǎ la dezvoltarea limbajului informatic, a unei limbi de circulaţie international, a limbajului artistic.
Acest scop vizeazǎ crearea unui spaţiu adecvat cerinţelor de funcţionare pentru instruirea teoreticǎ şi practicǎ a elevilor, prin cooperare cu autoritǎţile locale şi comitetele de pǎrinţi consolidând astfel parteneriatul şcoalǎ – comunitate.
Dezvoltarea competenţelor de comunicare, prin efectuarea unor discipline opţionale, care sǎ le dezvolte elevilor limbajul informatic, disciplinǎ opţionalǎ pentru aprofundarea unei limbi strǎine de circulaţie internationalǎ , a limbajului artistic.
T4: Dezvoltarea parteneriatelor sociale, cu comunitatea localǎ pe probleme de
învǎţǎmânt profesional, în strânsǎ corelaţie cu cerinţele de pe piaţa muncii.
Tinta aleasǎ implicǎ parteneriat cu societǎţi şi inteprinderi comerciale, vizite de documentare cu elevii la aceste inteprinderi, în scopul integrǎrii absolvenţilor învǎţǎmântului professional, în corelaţie cu cerinţele de pe piaţa muncii.
T5: Asigurarea finalitǎţilor educaţionale prin îmbunǎtǎţirea şi eficientizareacalitǎţii procesului instructiv-educativ
Acest scop vizeazǎ realizarea unei noi imagini a şcolii ca centru de resurse educaţionale şi de servicii oferite comunitatii, prin îmbunǎtǎţirea calitǎţii procesului de predare-învǎţare, formarea atitudinii positive ale elevilor, faţǎ de educaţia pe care şcoala le-o furnizeazǎ.
Obiectivele şi direcțiile de dezvoltare ale şcolii
Pentru realizarea Ţintei 1, directorul și cadrele didactice, vor urmări:
-Să asigure o relaţie funcţională, coerentă, bazată pe motivare, implicare şi participare la nivelul scolii şi la nivelului clasei de elevi.
-Să coordoneze desfăşurarea unor activităţi didactice de calitate ai cărei beneficiari direcţi sunt elevii; să ofere un model posibil de urmat.
–Să promoveze imaginea scolii prin intermediul parteneriatelor
–Să formeze competenţe managerial-antreprenoriale şi să ghideze opţiunile elevilor pentru carieră.
-Să disemineze informaţia în comunitate.
Pentru realizarea Ţintei 2, vor urmări: directorul și cadrele didactice
-Să desfăşoare activităţi didactice activ-participative, centrate pe elev.
–Să formeze competenţe de investigare, de cercetare, să dezvolte iniţiativa şi
creativitatea elevilor, competențele profesionale pentru integrarea pe piața muncii.
–Să prevină eșecul școlar, printr-un process instructiv-educativ de calitate.
-Să iniţieze şi să realizeze proiecte educaţionale.
-Să disemineze informaţia în comunitate.
-Să îndrume şi coordoneze elevii pentru obţinerea performantelor la evaluările de parcurs şi la evaluările finale
-Să consilieze şi orienteze elevii pentru alegerea unei cariere de succes.
Pentru realizarea Ţintei 3, directorul și cadrele didactice vor urmări:
-Să îmbogăţească baza didactică materială a scolii cu miljoace didcatico-materiale modern, care să faciliteze comunicarea
-Să integreze mijloacele moderne audio-vizuale, calculatorul în activitatea curriculară, extracurriculară (se va acorda o atenţie specială sălilor de meditaţii din internatul elevilor).
-Să utilizeze TIC în predare-învăţare.
Pentru realizarea Ţintei 4, directorul și cadrele didactice vor urmări:
-Să iniţieze şi să deruleze proiecte interinstituţionale, locale, naţionale şi international
-Să lucreze tematica proiectelor în timpul activităţilor curriculare şi extracurriculare.
-Să disemineze rezultatele proiectulu proiectelor în comunitatea şcolară, locală,
naţională.
-Să stimuleze participarea cât mai multor elevi în proiecte.
-Să colaboreze cu partenerii sociali pentru realizarea proiectelor de dezvoltare
profesională, și integrarea elevilor pe piața muncii.
Pentru realizarea Ţintei 5, directorul și cadrele didactice vor urmări:
-Să dezvolte un management eficient al resurselor umane printr-o bună selecţie a
personalului didactic.
-Să dezvolte un management al resurselor materiale centrat pe economie, eficienţă,
efectivitate.
-Să îndrume şi coordoneze elevii pentru obţinerea performanţelor, excelenţei la olimpiade / concursuri şcolare, la sesiuni de comunicări ştiinţifice, competiţii sportive –Să formeze competenţe managerial-antreprenoriale şi să ghideze opţiunile elevilor pentru carieră.
-Să coordoneze elevii pentru realizarea produselor finale, utile, transferabile în alte
contexte educaţionale.